zondag 27 januari 2008

Chuck Verill over Duma Key


16-12-2007
Duma: Waar het allemaal begon. Een bericht van Chuck Verrill, de levenslange editor van Stephen King. In het voorjaar van 2006 vertelde Stephen King mij dat hij werkte aan een verhaal over Florida, dat zich met hem aan het was vergroeien. " Ik denk erover om het Duma Key te noemen" zei hij. Ik vond het wel wat hebben, het titel klonk als een drumbeat. 'Je weet hoe Lisey's Verhaal over het huwelijk gaat?' vroeg hij me. 'Natuurlijk' zei ik. Het verhaal was toen nog niet gepubliceerd, maar ik kende het verhaal over Lisey en Scott Landon natuurlijk al wel goed. Wat een huwelijk was dat... En toen zei King: 'Ik denk dat Duma Key het verhaal zou kunnen zijn over scheiding'. Al snel kreeg ik een klein pakketje van een welbekend adres uit Maine. Er zat een kort verhaal in, genaamd 'Memory' (Herinneringen - staat achterin Lisey's Verhaal)- het verhaal over een scheiding, maar het speelde in Minnesota. Aan het einde van de zomer, toen Tin House het verhaal publiceerde, had King het begin voor Duma Key klaar, en toen werd het me duidelijk hoe Memory, en zijn hoofdfiguur Edward Freemantle, zich naar Florida had verplaatst en hoe het verhaal over scheiding was veranderd naar iets complex, iets vreemds en veel angstigers. Als je beide teksten naast elkaar leest: het verhaal Memory en het openingsverhaal van Duma, zul je een schrijver aan het werk zien en hoe hij verhalen elkaar laat aanvullen. Of Duma Key een vervolg is op Memory, of andersom, kan ik je echt niet vertellen. Jij wel? --Chuck Verrill

Geen opmerkingen: